La oss ta fortauene tilbake er blitt fullt medlem, med stemmerett, i Det internasjonale fotgjengerforbundet – International Federation of Pedestrians. Dette betyr at vi nå får god støtte i det videre arbeidet. Geert van Waeg, president i IFP, har opplevd norske fortau i Bergen og Oslo.
Jeg har selv vært i Bergen og Oslo og opplevd all syklingen på norske fortau. Jeg ble sjokkert da jeg fikk opplyst at dette er tillatt i Norge. Dere har et problem om gående er redde for å bruke fortau og gangveier. Jeg oppfordrer norske politikere til å åpne øynene og innse at dagens forhold er uakseptable. Sykling må skje uten at fotgjengerne blir utrygge.
Geert van Waeg, president i International Federation of Pedestrians.
Norge eneste land som tillater sykling på fortau
Norge er eneste land vi bør sammenligne oss med som tillater sykling på fortau og gangveier. Hvert år selges nær 600 tusen elsykler, elsparkesykler og vanlige sykler i Norge. Alle har rett til å bruke fortau og gangveier. Utleiernes elsparkesykkelkaos satte saken på spissen. Det kjøres i slalåm blant skremte gående. Eldre og funksjonshemmede kvier seg for å gå ut.
La oss ta fortauene tilbake viser til lovens krav om sykling i gangfart på fortau og gangveier. Statens vegvesen har foreslått at gangfart skal settes til 6km/t, mens utleieselskapet BOLT ber om 10km/t i sitt høringssvar.
Vi vil at regelen om «tilnærmet gangfart» skal forstås som farten de gående på stedet beveger seg i. Den målestokken gjør at vi slipper diskusjoner mellom gående og syklende. BOLTs forslag tar ikke hensyn til fotgjengerne de har tenkt å kjøre forbi.
Stein Leikanger, i pressemelding som er sendt ut om medlemskapet i IFP.
Kampen for åpne fortau trappes opp
I oppløpet frem til ny forskrift vil den norske foreningen få god støtte fra Det internasjonale fotgjengerforbundet. I første omgang er målet å få innført forbud mot bruk av elsparkesykler på fortau og gangveier. På sikt skal fortau og gangfelt sikres som frisoner for gående av alle slag.
Vi ønsker et godt samspill mellom bilister, syklister og gående. Det forutsetter gjensidig respekt og at regelverket er rettferdig og innstilt på å øke sikker ferdsel for brukere av et areale. Det blir feil holdning fra lovgivere og veisakkyndige når fortau og gangfelt er kjørebaner syklister og fotgjengere skal slåss om å ferdes i.
Geert van Waeg i IFP, om norske forhold.
Klikk på denne linken for å bli medlem i foreningen. Vær med på å sikre åpne og trygge fortau for alle gående!