Pressemelding
Vi har fått mange henvendelser om «hva mener partiene om elsparkesykler?» Fotgjengerforeningen har fått svar fra alle partiene som har representanter på Stortinget — et regjeringsskifte vil føre til at elsparkesykler omklassifiseres, fra dagens «sykkel» til «kjøretøy for motorferdsel». Når det skjer, vil det også bli forbudt å kjøre med dem på fortau og gangveier.
De borgerlige partiene er mot omklassifisering og forsvarer at elsparkesykler kan kjøres på fortau og gangveier.
MDG har snudd i saken og støtter nå både omklassifisering og forbud mot kjøring blant fotgjengere.
Kun FrP er klart mot at kommunene kan beslutte om de vil tillate utleievirksomhet.
- Nå er det opp til velgerne om norske fotgjengere skal få fred fra elsparkesyklene, sier Stein Leikanger, grunnlegger av fotgjengerforeningen La oss ta fortauene tilbake. Å kunne gå trygt i byen burde angå oss alle, uavhengig av partisympatier. Men de borgerlige partiene er mot nødvendige restriksjoner.
Fra «sykkel» til kjøretøy for motorferdsel
Utleierne har hatt fritt spill i Norge. Det skyldes at regjeringens regulering skapte gråsoner. I andre land er kjøretøyet klassifisert som motorvogn, mens daværende samferdselsminister, Ketil Solvik-Olsen, valgte å gjøre dem til «sykler» i 2018. Som «sykler» fikk de unik adgang til byers og tettsteders fellesrom. Kommunene ble stående i tre år uten hjemmel til å gripe inn mot utleieselskapene.
- Utleieselskapene har seg selv å skylde for stemningsskiftet i partiene. De fikk fritt leide og gjennomførte en brutal overetablering. Folk har fått nok og det har partiledelsene merket seg, sier Leikanger. Selv Frp er kommet på glid og støtter faste parkeringsplasser, såfremt det blir mange nok av dem.
Senterpartiet fikk løst opp knuten
Senterpartiets representantforslag til Stortinget i vår fikk ballen til å rulle. De borgerlige partiene stemte da mot omklassifisering, men ble med på å gi kommunene utvidet råderett over utleierne.
- Knut Arild Hareide kan omklassifisere med et pennestrøk. Det har han myndighet til, men han har valgt å ikke gjøre mer, sier Leikanger. Et regjeringsskifte ser ut til å gi oss omklassifisering, forbud mot kjøring på fortau og gangveier og krav om parkering på fastsatte plasser, fremfor dagens villparkering. I tillegg vil kommunene få rett til å beslutte om de i det hele tatt vil tillate utleie.
Spørsmålene som ble sendt til partiene
Fotgjengerforeningen sendte 11. juli disse fire spørsmålene til partienes valgledelser:
1. Støtter partiet omklassifisering av elsparkesykler, fra dagens «sykkel» til «kjøretøy for motorisert ferdsel», med dertil hørende reglement?
2. Vil partiet støtte et forbud mot at elsparkesykler kan kjøres på fortau og gangveier, blant gående?
3. Er partiet tilhenger av at dagens dør-til-dør praksis avgrenses, ved at elsparkesykler må settes og hentes på faste parkeringsplasser?
4. Støtter partiet at kommuner kan velge å ikke gi tillatelse til utleievirksomhet for elsparkesykler?
Vi mottok svar fra alle partiene. Om et svar ikke var tydelig for eller mot har vi satt svaret som «Tar ikke tydelig stilling». I noen tilfeller fulgte vi opp partiene, for å sikre oss at vi hadde tolket svarene rett.
Kommentar
Fotgjengerforeningens krav vil langt på vei bli innfridd dersom vi får et regjeringsskifte og dagens opposisjonspartier følger opp sine valgløfter. Det siste gjenstår selvsagt å se. Alle partiene har samarbeidet med oss og vi setter pris på at vi nå har kunnet levere fasit til våre medlemmer til spørsmålet – hva mener partiene om elsparkesykler?
Vil påvirke Stortingsvalget 2021. Mange gode borgere vil ha omklassifisering. Regjeringspartiene vil tape på konflikten og at de velger å lytte til internasjonale utbyttespekulanter i stedet for å lytte til sitt eget folk.
Helt enig! Det har vært farligere å gå på fortauer enn på gater i Oslo etter innføring av el-sparkesykler. Mange barn, beruset og uansvarlig man kjøre dem fullfart på fortauer og mot fotgjengjere. Er fotgjengjere ikke raske nok til å avvike fra dem, risiker de å bli påkjørte eller får de en tute. I tillegg kan politiet ikke hjelpe så mye. Det er fotgjengjere som må fotografere de som bryter loven. Men det er ikke så lett og risikabelt. Jeg har klaget en gang da jeg nesten ble påkjørt på fortauet, men jenta ble veldig sur på meg og var ironisk mot meg. «Du kan gi meg bot neste gang jeg kommer hit», sa hun.
Er «nesten truffet» 8 ganger. En hårsbredd fra ulykken pga elsparkesykler. Vil ha dem:
1. Klassifisert som motorkjøretøy, helst med påbud om hjelm (pga vågale unge)
2. Henvisgt til gate, forbudt på fortau.